Konst- och kulturutbildningar - Lättläst

Utbildningar om konst och kultur

På de här utbildningarna
kan du till exempel studera
konst, musik, dans, teater,
stickning och smide.

Utbildningarna finns på 
olika privata skolor.
Några utbildningar är långa,
andra är korta.

För att bli antagen
måste du ha läst på gymnasiet.
Ibland får du göra ett prov,
för att visa vad du kan.

Leder till ett yrke 
eller studier på högskolan

Efter utbildningen kan du börja jobba,
till exempel som dansare, 
designer eller musikalartist.

Eller så kan du studera vidare
på en högskola,
till exempel en musikhögskola 
eller en konsthögskola.

Kostar pengar

Utbildningarna kostar pengar.
Olika skolor tar olika avgifter. 
Du kan få studiemedel
från Centrala studiestödsnämnden (CSN)
om du går en lång utbildning.

Experter granskar utbildningarna

Utbildningarna ska hålla en bra kvalitet.
Därför kontrollerar experter 
att alla utbildningar följer lagar och regler.

Vill du veta mer?

Kontakta skolan 
om du vill veta mer.